Podstawą zakwalifikowania ucznia na terapię logopedyczną jest analiza dokumentacji psychologiczno - pedagogicznej (przede wszystkim zalecenia Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej) oraz przeprowadzana przez logopedę na początku roku szkolnego diagnoza logopedyczna. Każdy uczeń jest diagnozowany pod kątem nadawania i rozumienia mowy, oceniane są także funkcje fizjologiczne aparatu mowy. Diagnoza logopedyczna w naszej szkole obejmuje także orientacyjne badanie słuchu.
Terapia logopedyczna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Obejmuje następujące sfery związane z komunikacją językową:
- kształcenie i rozwijanie umiejętności odbioru i rozumienia nadawanych informacji
- ćwiczenia oddechowe i głosowe
- ćwiczenia usprawniające narządy mowy
- terapię dyslalii - wywoływanie i utrwalanie prawidłowej wymowy głosek: w izolacji, w sylabach, w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie i wygłosie wyrazu, w grupach spółgłoskowych), w wyrażeniach dwuwyrazowych i w zdaniach
- utrwalanie poznanych głosek w piśmie i podczas czytania
- rozszerzanie biernego i czynnego słownictwa uczniów
- doskonalenie wypowiedzi pod kątem stosowania poprawnych konstrukcji gramatycznych, fleksyjnych, wzbogacanie słownictwa o różne części mowy (przymiotniki, przysłówki, spójniki)
- ćwiczenia słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej
- usprawnianie myślenia słowno-pojęciowego i przyczynowo-skutkowego
- eliminowanie naleciałości gwarowych i nieprawidłowych nawyków.
Terapia logopedyczna uczniów z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Terapia tej grupy uczniów naszej szkoły obejmuje:
usprawnienie funkcji fizjologicznej aparatu artykulacyjnego:
- usprawnienie narządów artykulacyjnych (masaż twarzy, zewnętrznych) i wewnętrznych narządów artykulacyjnych, bierne ćwiczenia artykulacyjne)
- naukę gryzienia i żucia
- naukę zbierania pokarmu z łyżki
- usprawnienie rytmiczności oddechu poprzez masaż i ucisk na żebra
rozwijanie wokalizacji:
- próby naśladowania samogłosek ustnych z odczuciem wibracji na krtani
- wywoływanie artykulacji głosek dwuwargowych: p, b, m
- próby łączenia spółgłosek i samogłosek w sensowne komunikaty
kształtowanie elementarnego rozumienia mowy:
- słuchanie i doświadczanie wibracji głową i rękoma
- zwiększanie pola percepcji słuchowej
- ćwiczenia w lokalizowaniu źródła dźwięku
Terapia logopedyczna uczniów z wadami słuchu
Program terapii uczniów z wadami słuchu obejmuje:
- ćwiczenia słuchu awerbalnego (różnicowanie dźwięków pod względem czasu trwania, głośności, źródła pochodzenia)
- ćwiczenia słuchu werbalnego (mownego) i doskonalenie umiejętności czytania mowy z ust
- ćwiczenia pamięci słuchowej w oparciu o materiał werbalny
- ćwiczenia oddechowo-fonacyjne i artykulacyjne
- ćwiczenia wspomagające rozwój mowy w aspekcie artykulacyjnym wywołanie i utrwalenie głosek, które nie pojawiają się w systemie fonologicznym danego ucznia
- ćwiczenia wspomagające rozwój mowy w aspekcie leksykalnym
- ćwiczenia wspomagające rozwój mowy w aspekcie gramatycznym
Terapia logopedyczna w naszej szkole jest realizowana podczas zajęć indywidualnych w gabinecie logopedycznym. Oprócz tradycyjnych metod w terapii wykorzystywane są elementy różnorodnych metod, min.:
- metody werbo-tonalnej
- metody ortofoniczno-muzycznej
- metody psychostymulacyjnej Dyna Lingua M.S rozwijającej mowę oraz myślenie
- metody MTG manualnego torowania głosek.
- terapii bazalnej metody stymulacji osób głęboko, wielorako niepełnosprawnych opisanej przez A. Fröhlicha
- metody ustno - twarzowej terapii regulacyjnej opracowanej przez C. Moralesa