×

Logowanie do Strefy nauczyciela


Zapomniałeś login?


Zapomniałeś hasło?

Strefa Rodzica

Statuty, regulaminy, procedury, zebrania, dzwonki itp... Więcej...

MENU OBIADOWE - stołówka szkolna

Wypożyczalnia rowerów trójkołowych i sprzętu rehabilitacyjnego

Regulamin, dokumenty, informacje... Więcej

Punkt konsultacyjny

Punkt konsultacyjny dla rodziców i nauczycieli. Więcej...

Jesteśmy na Facebook

Jesteśmy też tutaj!

Zespół Szkół Nr 3

ZSnr3 Zapoznaj się ze wszystkimi typami szkół, które wchodzą w skład naszej placówki.

Wsparcie

Statystyki

Odsłon artykułów:
2205993

Odwiedza nas 25 gości oraz 0 użytkowników.

Terapia polisensoryczna

Stymulacja polisensoryczna to nauka wielozmysłowego poznawania świata, która ma na celu wywołanie zaplanowanych wrażeń i uczuć.

Rolą metody stymulacji polisensorycznej jest usprawnianie wszystkich zmysłów: czucia proprioceptywnego, dotyku, węchu, smaku, wzroku, słuchu – czyli tworzenie globalnego, wielozmysłowego obrazu danego pojęcia.

Dla dzieci z głęboką niepełnosprawnością intelektualną oraz innymi zaburzeniami, proces uczenia się i nabywania wszelkich umiejętności jest niezwykle trudny. Stymulacja wielozmysłowa, pomagając im w odbiorze wrażeń zmysłowych z otaczającego świata oraz z własnego ciała- stanowi dla nich metodę zajęć edukacyjnych. Dając dziecku możliwość badania otoczenia za pomocą zmysłów, pobudzamy jego ciekawość oraz dajemy możliwość doświadczenia rzeczy nieznanych.

Ćwiczenia stymulacyjne są proste, nawiązują do wczesnych dziecięcych czynności i doświadczeń poznawczych, zaś materiały stosowane podczas zajęć są łatwo dostępne.

Program oraz dynamika zajęć zawsze jest dostosowana do indywidualnych potrzeb, predyspozycji oraz stanu psychofizycznego dziecka w danym dniu. W czasie zajęć wykorzystuje się różnego rodzaju: sprzęty wykorzystywane w rehabilitacji, maty sensoryczne, masy plastyczne , materiały manualne, elementy muzykoterapii, elementy aromaterapii, chromoterapii.

 

Przykładowe ćwiczenia i materiały wykorzystywane w stymulacji:

  • czucia proprioceptywnego (wewnętrznego): stanie na równoważni, huśtanie w kocu, podskoki na materacu, trampolinie, bujanie w topku rehabilitacyjnym;
  • zmysłu dotyku: masowanie całego ciała dłońmi terapeuty, pocieranie dłoni (innych części ciała) przedmiotami o różnorodnej fakturze, wielkości, twardości i kształcie, przesypywanie materiałów sypkich np. piasku, ziaren zbóż, zabawy w wodzie, manipulowanie tworzywami przekształcalnymi: ziemią, masą solną, plasteliną, ciastoliną, gliną itp
  • zmysłu węchu: wąchanie artykułów spożywczych, buteleczek z zawartością substancji zapachowych z jednoczesnym nazywaniem zapachów.
  • zmysłu smaku: smakowanie potraw, rozpoznawanie pokarmów na podstawie smaku, różnicowanie smaku słodkiego, kwaśnego, słonego, gorzkiego;
  • zmysłu wzroku: dostarczanie bodźców wielobarwnych (wystrój sali, środki dydaktyczne), wyodrębnianie figury z tła, rozpoznawanie osób, zwierząt i przedmiotów na obrazkach, rozpoznawanie kolorów; wodzenie wzrokiem za zabawką świetlną, przedmiotem o intensywnym kolorze (np. czerwony, różowy) przesuwanym w polu widzenia dziecka, wodzenie wzrokiem za światłem latarki, obserwacja kolorowych świateł o różnym natężeniu;
  • zmysłu słuchu: słuchanie szelestów, szumów, dźwięków wydawanych przez ludzi, zwierzęta, przedmioty, rozróżnianie ich, lokalizowanie źródła dźwięku, słuchanie dźwięków instrumentów muzycznych.

Nasza placówka wyposażona jest również w Salę Doświadczania Świata (Terapia Snoezelen). W ogólnym tego słowa znaczeniu jest to specjalnie wyodrębnione pomieszczenie, wyposażone w różnego rodzaju urządzenia stymulujące zmysły tj. kolumna bulgocząca, rzutnik światła, projektor, kula lustrzana, światłowody oraz system nagłośnienia z muzyką relaksacyjną.

  • IMG_5760
  • IMG_5772
  • IMG_5777
  • IMG_5780
  • IMG_5860
  • IMG_5877
  • IMG_5884
  • IMG_5886
  • IMG_6051
  • IMG_6054
  • IMG_6253
  • IMG_6257
  • IMG_6262
  • IMG_6270
  • IMG_6293
  • IMG_6303
  • IMG_6304
  • IMG_6307
  • IMG_6310